maandag 14 mei 2012

Mondgeblazen glas.


Donderdag en vrijdag zijn Gerrit en ik naar Waldsassen in Duitsland geweest. Gerrit had van een glasleverancier een uitnodiging gekregen om een bezoek te brengen aan een oude fabriek waar nog glas wordt gemaakt zoals dit 100 jaar geleden ook gebeurde. Het was erg indrukwekkend. Ik heb ook heel wat foto's gemaakt, maar niets is zo duidelijk als het  filmpje wat op Youtube staat (klik).  Hier zie je hoe ze het hete glas blazen tot cilinders. Deze worden dan afgekoeld, door gesneden en dan weer in de oven om plat te maken. Dit is prachtig glas voor glas in lood. Maar ook het restaureren van oude gebouwen komt hiervoor in aanmerking, Onderweg ben ik bezig geweest met mijn Canada Quilt. Die vordert ook al aardig. Binnenkort ga ik de laatste 12 blokken knippen, en dan de top in elkaar zetten. Hiervan volgt binnenkort een foto. Het is mij nu te laat. Ik ga lekker slapen. Trusten en tot morgen.
Ria

Geen opmerkingen: